Luottamustehtävät esittelyssä: Tarkastuslautakunta

12.8.2024

Kesän ja syksyn aikana pääset tutustumaan tarkemmin kunnallisjärjestön keskeisiin henkilöihin ja kokoomuksen luottamustoimiin Kaarinassa – tervetuloa mukaan! Kaikki julkaistut esittelyt löydät verkkosivuiltamme täältä.

Aika usein, kun ”hommia” olisi tarjolla, niin kuulee sanottavan ”että joku hoitaa”. On sitten kyse perheestä, työpaikasta tai yhteiskunnasta. Aina kuitenkin ”se joku” on ihan oikea ihminen, joka sitten tarttuu toimeen.

Koska yhteiskunnalliset asiat ovat aina kiinnostaneet minua, niin päätin olla tuo ”joku” (yksi heistä) ja lähteä mukaan kunta- ja aluevaaliehdokkaaksi ja siitä sitten luottamushenkilötoimintaan. Kaarinan kaupungissa lautakunnakseni valikoitui tarkastuslautakunta. Lisäksi olen mm. Kaarinan kokoomuksen ja Kaarinan vanhusten palvelusäätiön hallituksessa ja hyvinvointialueen luottamustehtävissä.

Lautakunnista tarkastuslautakunta on kuntien harvoja pakollisia lautakuntia. Sen tehtävänä on valvoa päätöksenteon oikeellisuutta ja sitä kautta varmistaa, että kuntalaisten asioita hoidetaan lakien ja säädösten mukaan ja hyvää tapaa noudattaen. Vuosittain luovutettava arviointikertomus toimii yhtenä ”paimenkirjeenä”, johon kirjattuihin havaintoihin/kysymyksiin kaupunginjohtaja, kaupunginhallitus ja – valtuusto antavat vastauksensa. Meneillään olevana valtuustokautena olemme kehittäneet tarkastuslautakunnan toimintaa proaktiiviseen suuntaan niin, että epäkohtiin reagointi on nopeaa, ei pelkästään arvionitikertomusta työvälineenä käyttäen. Tarkastuslautakunnassa ei tehdä puoluepolitiikkaa, vaan kaikkien osaaminen hyödynnetään toiminnan kehittämiseen ja sitä kautta kaupunkilaisten parhaaksi.

Yhtenä omana vastuualueena tarkastuslautakunnassa on seurata terveyden edistämisen ja hyvinvointialueelle siirtyneiden sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatiota niin, että kaarinalaisten terveys- ja hyvinvointipalvelut kehittyvät oikeaan suuntaan. Lisäksi TE-keskuksista kuntien vastuulle siirtyneiden työllistämispalveluiden seuranta on agendallani. Työskentelyilmapiiri lautakunnassa on ollut keskusteleva, motivoiva ja eteenpäin katsova.

Jos Sinä haluat jatkossa olla ”se joku”, joka asettuu ehdolle seuraavissa kunta ja/tai aluevaaleissa tai haluat muuten olla aktiivinen vaikuttaja Kokoomuksessa, niin:

1. Tulet oppimaan paljon uutta
  2. Tutustut muihin osaaviin aktiivisiin ihmisiin
  3. Neuvottelutaitosi paranevat entisestään
  4. Koet tekeväsi merkityksellistä työtä
  5. Ja olet mukana vastuuta kantavassa sivistyspuolueessa!

Ystävällisin terveisin,

Anne Heikkinen, TtT, YTM