Koulutulokkaiden lähikoulutoive huomioidaan

Kaarina-lehti uutisoi 9.11. jutussa ”Sisarukset eivät välttämättä pääse Kaarinassa samaan kouluun” sivistyslautakunnan ja kaupunginhallituksen päätöksestä olla ottamatta käyttöön sisarusperiaatetta koulupaikkojen jaossa. Kokouksessa, jossa sivistyslautakunta käsitteli Vihreiden valtuustoaloitetta sisarusperiaatteesta, käsiteltiin myös perusopetuksen oppilaaksi ottamisen perusteet. Oppilaaksi ottoa uudistetaan niin, että jatkossa vanhempien toive huomioidaan lähikoulupäätöstä tehtäessä.

Lähikoulutoive mahdollistaa laajemmin erilaisten perhetilanteiden ja lähtökohtien huomioinnin kuin sisarusperiaate. Esimerkiksi jatkossa myös eroperheiden ja uusperheiden koulutoiveet voidaan huomioida. Aiemmin koulutoiveita ei ole kysytty, vaan lähikoulupaikka on osoitettu ilman toiveita. Toiveen on tähän asti voinut esittää vasta toissijaisen koulupaikan haun kautta.

Pidämme tärkeänä, että sisarukset Kaarinassa pääsevät samaan kouluun. Samalla on muistettava, että kyse on kokonaisuudesta. Valtuustoaloitteessa esitetyn sisarusperiaatteen ongelma on, että sisarusperuste loisi epätasa-arvoa niiden välille, joilla sisarus on ja niiden joilla ei, koska vain ensimmäisen toiveita kuultaisiin. Samalla muut toiveet, jotka yhtälailla tukisivat perheiden arjen sujuvuutta, jäisivät toisarvoiseen asemaan.

Sivistyslautakunnan puheenjohtaja
Malla Rannikko-Laine (kok.)