Led-valaistus Kaarinaan

Julkaistu:

Valtuustoaloite Kaarinan kaupunginvaltuuston kokouksessa 5.9.22

Kaarinassa on hiljalleen korvattu perinteisiä katuvalaisimia led-valoilla jo vuosien ajan. Merkittävä määrä katuvalaisimia ja esim. koulujen liikuntatilojen loisteputkivalaisimia ovat kuitenkin yhä ns. perinteistä mallia.

Led-valaisimien suurin etu on merkittävästi alhaisempi sähkönkulutus. Led-valaisin kuluttaa n. 80 % vähemmän sähköä kuin vastaavan valotehon antava perinteinen valaisin. Sähkön säästö on siis 4/5. Valaisimien valotehoja on myös mahdollista säätää portaattomasti, jolloin säästö on haluttaessa vieläkin suurempi.

Sähkön hinta on viime aikoina ollut räjähdysmäisessä kasvussa ja hintojen odotetaan nousevan yhä. Sähkön viimeisimmän kuukauden keskihinta on ollut n. 40 snt/kWh. Jo nykyisellä sähkön hinnalla led-valaisimen takaisinmaksuaika on n. yksi vuosi. Valaisin maksaa itsensä takaisin vuodessa. Sijoitetun pääoman tuotto on siis 100 %.

Meillä on juuri nyt kova kiire tehdä vastuullisia ratkaisuja ja säästää sähköä. Myös taloudellinen säästö juuri tällä hetkellä olisi todella merkittävä.

Toivomme ja pyydämme, että Kaarina hankkii led-valaisimet kaikkiin kaupungin kohteisiin välittömästi. Jo tulevalla talvikaudella saavutettavat sähkön ja kustannusten säästöt ovat valtavia.

Kaarinalla olisi nyt oivallinen paikka näyttää olevansa ”ketterä Kaarina” ja kantaa kortensa kekoon erittäin tärkeän yhteisen asian vuoksi.

KOKOOMUKSEN VALTUUSTORYHMÄN PUOLESTA

Mikko Aaltonen

25.9.2022

Kaarina vastaa päiväkotipulaan perinteisesti, missä on Ketterä Kaarina?

Piispanlähteen ja Valkeavuoren koulurakennushankkeet tuovat lisää varhaiskasvatus- ja esiopetuspaikkoja, mutta nämä eivät yksin tule tarpeeseen riittämään. Sivistyslautakunta käsitteli syyskuun kokouksessa

19.9.2022

MINUUNKIN SATTUI -valokuvanäyttely ja keskustelutilaisuus

Kaarina-talolla, Kaarina-salissa: tiistaina 4.10. klo 14-19 keskiviikkona 5.10. klo 8-14 lauantaina 8.10. klo 10-15 Näyttelyn avaa tiistaina 4.10. klo 17.30