Piikkiön rautatieasemapuisto kuntoon

Julkaistu:

Kokoomuksen valtuustoryhmän aloite kaupunginvaltuuston kokouksessa 11.4.2022

Piikkiöön perustettiin vuonna 1899 rautatieasema, jonka yhteyteen noin 20 vuotta myöhemmin rakennettiin rautatieasemapuisto Piikkiön silloisen asemapäällikön Robert Kokkolan ollessa Piikkiön rautatieaseman asemapäällikkö. Suunnitelmatyöt toteutettiin oletettavasti silloisen Rautateiden ylipuutarhuri Otto Wilhelm Nykoppin toimesta. Puistoalue suunniteltiin silloisten muotovaatimusten ehdoilla ja se on klassinen esimerkki suomalaisesta 1900-luvun asemapuistosta.

Asemapuisto on säilynyt perusmuodoltaan hyvin alkuperäisen kaltaisena. Se on pitkänomainen radan vieressä kulkeva alue, jonka alueella on säilynyt runsaasti eri puu- ja koristepensaslajeja jo asemapuiston varhaiselta ajalta. VR:n suunnitteluosaston vuonna 1959 laatimiin istutuspiirustuksiin on merkitty mm. yhdeksän eri puulajia. 1900-luvun alussa asemapuistosta löytyi myös tenniskenttä. Asemapuistossa piikkiöläiset harrastivatkin urheilutoimintaa ennen urheilukentän rakentamista noin 1930-luvulle asti. Harvoissa puistosta säilyneissä valokuvissa näkyvät hienosti hoidetut hiekkapolut ja kauniisti geometrisiin muotoihin leikatut pensaat polkujen varrella.

Rautatietoiminnan hiljennyttyä asemapuistosta huolehtiminen väheni. Valtionrautateiden määräyksestä pensasaitojen ja koristepensaiden hoito ja leikkuu lopetettiin 1970-luvulla. 25.5.1979 Piikkiön henkilöliikenne lopetettiin ja puisto jäi vaille hoitoa. Kaupungin omistaman puiston kunnostamisesta on kuitenkin keskusteltu kaupungin viherpalveluyksikön kanssa ja paikalla on käynyt myös niin puutarhaneuvos Arno Kasvi kuin myös paikallinen dendrologinen seura puistoon tutustumassa.

Kyse on kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta ja ainutlaatuisesta alueesta Piikkiössä, joka on aika saattaa sen entiseen loistoonsa kaikkien kaupunkilaisten iloksi.

Esitämme, että Kaarinan kaupunki käynnistää valmistelut Piikkiön rautatieasemapuiston tähtääviin kunnostustoimenpiteisiin ja niiden suunnitteluun vuoden 2022 aikana.

Toivomme, että puiston tilasta tehdään kunnostamisselvitys ja sen pohjalta kunnostustyö puiston nykyiset kaavat, suojelumääräykset ja aiemmat puistosuunnitelmat huomioiden.

Ehdotamme myös ulkopuolisen rahoitusmahdollisuuden, kuten Varsin Hyvä -rahoituksen, selvittämistä hankkeen toteuttamiseksi.

Kokoomuksen Kaarinan valtuustoryhmä

31.3.2022

Hyvinvointi-ilta

Kaarinan Kokoomusyhdistykset pitivät yhteisen kevätkokousillan 31.3.2022 Kotimäen koululla. Pykälien jälkeen alkoi hyvinvointi-ilta, jossa kuulimme tuoreet kuulumiset aluevaltuutetuilta. Aluehallituksen pj. Sanna