Seudullista yhteistyötä tarvitaan varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa

Julkaistu:

Turun seutu virittelee Tampereen viitoittamalla tiellä seutuyhteistyötä. Liikennepolitiikassa, maankäytössä ja erilaisten kärkihankkeiden edistämisessä on helppo kuvitella nykyistä tiiviimpää tekemistä. Myös muilla sektoreilla yhteistyölle on tarvetta.

Yksi ajankohtainen kysymys on vaikeavammaisten lasten peruskoulun tulevaisuus. Sote-uudistuksen myötä nykyinen erityishuoltopiiri lakkaa, eikä hyvinvointialue järjestä kehitysvammaisten opetusta.

Kuntien tulee ratkaista nykyisen Mylly-Antin koulun oppilaiden opetuksen järjestäminen uudella yhteistyöllä tai vaihtoehtoisesti järjestää opetusta omassa kunnassaan. Jälkimmäinen vaihtoehto ei ole lapsen tuen eikä resurssien näkökulmasta järkevin.

Turun kaupunki on jo aiemmin vetäytynyt vaikeavammaisten opetuksen yhteistyöstä ja järjestää opetusta itsenäisesti. Turun kumppanuus olisi kuitenkin luontevin tapa edetä yhteistyössä ja hyvä lähtölaukaus seudulliselle yhteistyölle.

Yhteistyötä tarvitaan enemmän myös varhaiskasvatuksessa. Turun seutu kasvaa ja kunnat painiskelevat hyvin samankaltaisten kysymysten parissa. Lasten määrä on kasvussa ja varhaiskasvatuksen piirissä olevia lapsia on alle kouluikäisten ikäluokista yhä enemmän.

Turun seudun kunnat voisivat Tampereen tapaan tehdä yhteistyötä varhaiskasvatukseen hakeutumisessa ja yksityisen varhaiskasvatuksen koordinoinnissa. Yhtenäinen varhaiskasvatuksen palveluseteli kannattaa ottaa käyttöön kaikissa kunnissa, sillä hoitopaikkojen tarve vaihtelee alueellisesti, eikä kuntaraja määritä perheiden liikkumista.

Turun seutu voisi aloittaa kaupunkiseudun kasvun tukemisen myös yhteisen sijaispoolin rakentamisella. Sijaisten rekrytointi työllistää päiväkoteja, eikä päteviä sijaisia ole usein saatavilla.

Seudun kuntien yhteistyö mahdollistaisi yksittäistä kuntaa vaikuttavamman ratkaisun kuntarajat ylittävään haasteeseen.

Sijaispooli kerää yhteen riittävän osaajien resurssin, ja samalla päiväkotien tekevät kädet vapautuvat aikaa vievästä sijaisrekrytoinnista lapselle.

MALLA RANNIKKO-LAINE

Kaarinan sivistyslautakunnan puheenjohtaja (kok)

16.11.2021

Kaarinan talousarviokäsittely 2021