Ravattulan Ristimäen vahvempi kytkeminen osaksi Kaarinan brändiä

Julkaistu:

Ravattulan Ristimäen arkeologiset kaivaukset ovat muuttaneet koko vallitsevan historiakäsityksen kristinuskon saapumisesta Suomeen.

Elokuussa 2013 löydetyn, Suomen vanhimman tunnetun kirkon jäännökset sijaitsevat Aurajoen varrella Kaarinassa, Ravattulan kylän Ristimäellä.

Kirkkorakennuksen käyttö ajoittuu ristiretkiajan ja keskiajan taitteeseen 1100-luvun loppupuolelle ja 1200-luvun alkuun, aikakauteen ennen Suomen seurakunnallista järjestäytymistä.

Kyseessä on toistaiseksi vanhin ja ainoa tästä varhaishistorian vaiheesta varmuudella kertova kirkollinen rakennus maassamme.

Kirkon kivijalan lisäksi paikalta on löydetty laaja kirkkomaa ja mäkeä kiertäneen aidan kiviperustus. Paikkaa on tutkinut vuosina 2010-2016 Turun yliopiston arkeologian oppiaine arkeologi Juha Ruohosen johdolla sekä yliopiston että eri säätiöiden apurahojen ja yksityisiltä tahoilta saatujen rahoituksen voimin. Kaivauksissa kootun aineiston monitieteistä analysointia tuki vuosina 2017-2019 Alfred Kordelinin säätiö. Tutkimusaineistosta on tekeillä mm. uusi muinaispuku ja solki. Kaarina on näin ainoa Suomen paikkakunta jolla on kaksi omaa muinaispukua.

Esitämme, että Kaarinan kaupunki kytkee Ravattulan Ristimäen vahvemmin kaupungin matkailumarkkinointiin, selvittää mahdollisuudet esinelöytöjen ja ennallistetun muinaispuvun pysyvään näyttelyyn Kaarinassa, sekä esinelöytöjen pohjalta mahdollisuudet tuotteistaa tai osallistua tuotteistamiseen.  Lisäksi esitämme, että selvitetään mahdollisuudet toteuttaa viralliset opasteet kävelyreittien yhteyteen.

Kokoomuksen Kaarinan valtuustoryhmä aloite 21.6.2021

Marjo Uotila, kaupunginvaltuutettu

22.10.2021

Aamupäiväkerhojen tarve selvitettävä

Kaarinan kaupungin tavoitteena on olla asiakaslähtöinen, palvelutarpeeseen vastaava sekä lapset huomioiva kaupunki. Kaupungin kasvaessa Kaarinan tulee enenevissä määrin huomioida lapsiperheiden

22.10.2021

Littoisista toivotaan suoraa linjaa Varissuolle

Aloite Kaarinan kaupunginvaltuustossa 13.9.2021 Kaarinan sisäisten joukkoliikennelinjojen K1-K6 liikennöinti on kilpailutettu uudelleen kesästä 2022 alkaen.  Vaikka kuntarajat ylittävässä liikenteessä asukkaat

22.6.2021

Kaupunginvaltuustoon valitut 2021

Kesäkuun kuntavaaleissa kokoomus sai yhteensä 17 valtuustopaikkaa, mikä on kaksi enemmän kuin aikaisemmalla kaudella. Puolue on näin Kaarinan suurin valtuustoryhmä.