Ravattulan Ristimäen vahvempi kytkeminen osaksi Kaarinan brändiä

Julkaistu:

Ravattulan Ristimäen arkeologiset kaivaukset ovat muuttaneet koko vallitsevan historiakäsityksen kristinuskon saapumisesta Suomeen.

Elokuussa 2013 löydetyn, Suomen vanhimman tunnetun kirkon jäännökset sijaitsevat Aurajoen varrella Kaarinassa, Ravattulan kylän Ristimäellä.

Kirkkorakennuksen käyttö ajoittuu ristiretkiajan ja keskiajan taitteeseen 1100-luvun loppupuolelle ja 1200-luvun alkuun, aikakauteen ennen Suomen seurakunnallista järjestäytymistä.

Kyseessä on toistaiseksi vanhin ja ainoa tästä varhaishistorian vaiheesta varmuudella kertova kirkollinen rakennus maassamme.

Kirkon kivijalan lisäksi paikalta on löydetty laaja kirkkomaa ja mäkeä kiertäneen aidan kiviperustus. Paikkaa on tutkinut vuosina 2010-2016 Turun yliopiston arkeologian oppiaine arkeologi Juha Ruohosen johdolla sekä yliopiston että eri säätiöiden apurahojen ja yksityisiltä tahoilta saatujen rahoituksen voimin. Kaivauksissa kootun aineiston monitieteistä analysointia tuki vuosina 2017-2019 Alfred Kordelinin säätiö. Tutkimusaineistosta on tekeillä mm. uusi muinaispuku ja solki. Kaarina on näin ainoa Suomen paikkakunta jolla on kaksi omaa muinaispukua.

Esitämme, että Kaarinan kaupunki kytkee Ravattulan Ristimäen vahvemmin kaupungin matkailumarkkinointiin, selvittää mahdollisuudet esinelöytöjen ja ennallistetun muinaispuvun pysyvään näyttelyyn Kaarinassa, sekä esinelöytöjen pohjalta mahdollisuudet tuotteistaa tai osallistua tuotteistamiseen.  Lisäksi esitämme, että selvitetään mahdollisuudet toteuttaa viralliset opasteet kävelyreittien yhteyteen.

Kokoomuksen Kaarinan valtuustoryhmä aloite 21.6.2021

Marjo Uotila, kaupunginvaltuutettu

22.6.2021

Kaupunginvaltuustoon valitut 2021

Kesäkuun kuntavaaleissa kokoomus sai yhteensä 17 valtuustopaikkaa, mikä on kaksi enemmän kuin aikaisemmalla kaudella. Puolue on näin Kaarinan suurin valtuustoryhmä.

4.6.2021

Kaarinasta puuttuu lasten palveluseteli

Kaarinaan muuttaa yhä useampi lapsiperhe. Kaupungin suhteellinen kasvuvauhti on maakunnan ja koko maan kärkeä. Vetovoima on hyvä asia, mutta se tuo myös haastetta.

Malla Rannikko-Laine

17.5.2021

Onko rahallisen palkitsemisen aika?

Kiitos te opettajat, hoitajat ja muut työntekijät, jotka olette venyneet Covid-epidemian aikana. Olette tehneet arvokasta työtä.

Nina Hamburg
Kaarinan henkilöstölautakunnan puheenjohtaja