Blogi - Kaarinasta puuttuu lasten palveluseteli

Kaarinasta puuttuu lasten palveluseteli

Julkaistu:

Kaarinaan muuttaa yhä useampi lapsiperhe. Kaupungin suhteellinen kasvuvauhti on maakunnan ja koko maan kärkeä. Vetovoima on hyvä asia, mutta se tuo myös haastetta. Miten taata palveluiden riittävyys ja ketteryys?

Yksi keskeinen ja paljon puhututtanut kysymys on varhaiskasvatus. Paikkatilanne ei ole helpottumassa seuraavina vuosina ennen keskustan lastentalohankkeiden valmistumista.

Olennaista onkin pohtia, miten pidämme huolen siitä, että perheiden arki on sujuvaa ja ettei hoitopaikan saatavuus aiheuta haittaa työn vastaanottamiselle.

Turun seudulla moni kunta on ottanut käyttöönsä perheiden tilannetta joustavoittavan varhaiskasvatuksen palvelusetelin. Palvelusetelillä perhe pystyy sopimaan hoidosta haluamansa palvelutuottajan kanssa omista tarpeistaan käsin.

Kaarinassa palveluseteli ei ole käytössä. Moni Kaarinaan muuttava perhe hämmentyykin, kun muuttaessa ei voi jatkaa vanhassa tutussa päiväkodissa. Usein varsinkin keskellä vuotta tilanne on perheille hankala. Päivähoitopaikkaa joudutaan odottamaan pitkään, paikkaa ei löydy perheen asiointireittien varrelta tai sisaruksia joudutaan sijoittamaan eri yksiköihin.

Sen lisäksi, että Kaarina huolehtii omista päiväkodeistaan, tulisi kasvukipuja helpottaa palvelusetelillä. Toiminnan laatu ei riipu palveluntuottajasta, eikä yksityinen varhaiskasvatus tule julkista kalliimmaksi. Tälläkin hetkellä ostopalvelupaikat ovat omia edullisempia.

Tein kuluneen kauden alussa valtuustoaloitteen palvelusetelin käyttöönotosta. Tulevalla kaudella aihe on vähintään yhtä ajankohtainen. Palveluseteli mahdollistaa perheiden tasapuolisen kohtelun, lisää kaupungin vetovoimaa ja tuo palvelut samalle viivalle ympäristökuntien kanssa. Se tuo alan yrityksille ennakoitavuutta ja kaupungille joustoa reagoida lapsimäärän kehitykseen.

Mielipidekirjoitus on julkaistu Kaarina-lehdessä 2.6.2021

Malla Rannikko-Laine

21.12.2021

Seudullista yhteistyötä tarvitaan varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa