Nyt on aika herätä! - Upplands Väsbyn

Nyt on aika herätä!

Julkaistu:

Nyt on aika herätä! - Upplands Väsbyn

Viime viikolla Ruotsissa tehtiin historiaa: Upplands Väsbyn kunta julkaisi tontinluovutuskilpailunsa voittajat, jotka saavat rakentaa keskeisille tonteille uusia kerrostaloja.

Mikä tässä on ihmeellistä? Kunnillahan on Suomessakin kaavoitusmonopoli ja meilläkin rakennetaan jatkuvasti uusia kerrostaloja keskeisille tonteille.

Uutta on se, että Ruotsissa kunta laati tontinluovutuskilpailun ehdot sen perusteella, millaista uutta rakentamista kuntalaiset preferoivat. Ja sen perusteella ehtona on, että uusien rakennusten on jatkettava huomaavaisesti rakennusperinteitä, mutta funktionalismin jälkeisten rakennustyylien kopiointi ei täytä kilpailun ehtoja.

Teimme Kaarinassa pari vuotta sitten Rauhalinnan kartanon alueelle tontinluovutuskilpailun, jonka ehdoissa toivoimme kulttuurihistorialliselle alueelle sopivia rakennusperinteitä huomaavaisesti jatkavia ehdotuksia. Tämän taustalla oli tietoisuus siitä, mitä Ruotsissa jo silloin suunniteltiin, ja laaja poliittinen hyväksyntä.

Mutta olimme tuolloin aikaamme edellä, ja suomalaisia rakennuttajia tai arkkitehtejä ei siihen tilanteeseen vielä löytynyt.

Olisiko aika nyt kypsä? Mikä Suomen kunnista onnistuu ensimmäisenä?

MARJO UOTILA
perustaja, Facebookin Arkkitehtuurikapina-ryhmä
Kaarinan kaupunkikehityslautakunnan jäsen (kok.)

Kaarina

22.10.2021

Aamupäiväkerhojen tarve selvitettävä

Kaarinan kaupungin tavoitteena on olla asiakaslähtöinen, palvelutarpeeseen vastaava sekä lapset huomioiva kaupunki. Kaupungin kasvaessa Kaarinan tulee enenevissä määrin huomioida lapsiperheiden

22.10.2021

Littoisista toivotaan suoraa linjaa Varissuolle

Aloite Kaarinan kaupunginvaltuustossa 13.9.2021 Kaarinan sisäisten joukkoliikennelinjojen K1-K6 liikennöinti on kilpailutettu uudelleen kesästä 2022 alkaen.  Vaikka kuntarajat ylittävässä liikenteessä asukkaat

22.6.2021

Kaupunginvaltuustoon valitut 2021

Kesäkuun kuntavaaleissa kokoomus sai yhteensä 17 valtuustopaikkaa, mikä on kaksi enemmän kuin aikaisemmalla kaudella. Puolue on näin Kaarinan suurin valtuustoryhmä.