Nyt on aika herätä! - Upplands Väsbyn

Nyt on aika herätä!

Julkaistu:

Nyt on aika herätä! - Upplands Väsbyn

Viime viikolla Ruotsissa tehtiin historiaa: Upplands Väsbyn kunta julkaisi tontinluovutuskilpailunsa voittajat, jotka saavat rakentaa keskeisille tonteille uusia kerrostaloja.

Mikä tässä on ihmeellistä? Kunnillahan on Suomessakin kaavoitusmonopoli ja meilläkin rakennetaan jatkuvasti uusia kerrostaloja keskeisille tonteille.

Uutta on se, että Ruotsissa kunta laati tontinluovutuskilpailun ehdot sen perusteella, millaista uutta rakentamista kuntalaiset preferoivat. Ja sen perusteella ehtona on, että uusien rakennusten on jatkettava huomaavaisesti rakennusperinteitä, mutta funktionalismin jälkeisten rakennustyylien kopiointi ei täytä kilpailun ehtoja.

Teimme Kaarinassa pari vuotta sitten Rauhalinnan kartanon alueelle tontinluovutuskilpailun, jonka ehdoissa toivoimme kulttuurihistorialliselle alueelle sopivia rakennusperinteitä huomaavaisesti jatkavia ehdotuksia. Tämän taustalla oli tietoisuus siitä, mitä Ruotsissa jo silloin suunniteltiin, ja laaja poliittinen hyväksyntä.

Mutta olimme tuolloin aikaamme edellä, ja suomalaisia rakennuttajia tai arkkitehtejä ei siihen tilanteeseen vielä löytynyt.

Olisiko aika nyt kypsä? Mikä Suomen kunnista onnistuu ensimmäisenä?

MARJO UOTILA
perustaja, Facebookin Arkkitehtuurikapina-ryhmä
Kaarinan kaupunkikehityslautakunnan jäsen (kok.)

Kaarina

29.4.2021

Valtuustoaloite: Kaarinan peruskoulut mukaan Siisti Biitsi -kummikouluohjelmaan

Kaarinalla on monia vahvuuksia. Yksi tärkeimmistä on erinomainen sijainti meren ja vesistöjen läheisyydessä.

12.4.2021

Kokoomus edistää kunnallista ja yksityistä päivähoitoa

Kaarina on kasvava kaupunki. Erityisesti lapsiperheitä muuttaa meille paljon. Hoitopaikkajono on viime vuosina kasvanut kohtuuttomaksi.

Kalervo Korvensyrjä
Niko Ylä-Poikelus
Kaarinan sivistysltk:n jäsenet

12.3.2021

Oppivelvollisuus pitenee – kääntyykö uudistus itseään vastaan?

Oppivelvollisuus laajenee toiselle asteelle siirtyviin nuoriin tänä vuonna. Uudistuksen tavoite on totta kai hyvä! Jokaisen peruskoulun päättävän soisi hakeutuvan toisen asteen jatko-opintoihin.

Kalervo Korvensyrjä