Nyt on aika herätä! - Upplands Väsbyn

Nyt on aika herätä!

Julkaistu:

Nyt on aika herätä! - Upplands Väsbyn

Viime viikolla Ruotsissa tehtiin historiaa: Upplands Väsbyn kunta julkaisi tontinluovutuskilpailunsa voittajat, jotka saavat rakentaa keskeisille tonteille uusia kerrostaloja.

Mikä tässä on ihmeellistä? Kunnillahan on Suomessakin kaavoitusmonopoli ja meilläkin rakennetaan jatkuvasti uusia kerrostaloja keskeisille tonteille.

Uutta on se, että Ruotsissa kunta laati tontinluovutuskilpailun ehdot sen perusteella, millaista uutta rakentamista kuntalaiset preferoivat. Ja sen perusteella ehtona on, että uusien rakennusten on jatkettava huomaavaisesti rakennusperinteitä, mutta funktionalismin jälkeisten rakennustyylien kopiointi ei täytä kilpailun ehtoja.

Teimme Kaarinassa pari vuotta sitten Rauhalinnan kartanon alueelle tontinluovutuskilpailun, jonka ehdoissa toivoimme kulttuurihistorialliselle alueelle sopivia rakennusperinteitä huomaavaisesti jatkavia ehdotuksia. Tämän taustalla oli tietoisuus siitä, mitä Ruotsissa jo silloin suunniteltiin, ja laaja poliittinen hyväksyntä.

Mutta olimme tuolloin aikaamme edellä, ja suomalaisia rakennuttajia tai arkkitehtejä ei siihen tilanteeseen vielä löytynyt.

Olisiko aika nyt kypsä? Mikä Suomen kunnista onnistuu ensimmäisenä?

MARJO UOTILA
perustaja, Facebookin Arkkitehtuurikapina-ryhmä
Kaarinan kaupunkikehityslautakunnan jäsen (kok.)

Kaarina

Lisää julkaisuja

13.4.2022

Piikkiön rautatieasemapuisto kuntoon

Kokoomuksen valtuustoryhmän aloite kaupunginvaltuuston kokouksessa 11.4.2022 Piikkiöön perustettiin vuonna 1899 rautatieasema, jonka yhteyteen noin 20 vuotta myöhemmin rakennettiin rautatieasemapuisto Piikkiön

31.3.2022

Hyvinvointi-ilta

Kaarinan Kokoomusyhdistykset pitivät yhteisen kevätkokousillan 31.3.2022 Kotimäen koululla. Pykälien jälkeen alkoi hyvinvointi-ilta, jossa kuulimme tuoreet kuulumiset aluevaltuutetuilta. Aluehallituksen pj. Sanna

21.12.2021

Seudullista yhteistyötä tarvitaan varhaiskasvatuksessa ja opetuksessa

Turun seutu virittelee Tampereen viitoittamalla tiellä seutuyhteistyötä. Liikennepolitiikassa, maankäytössä ja erilaisten kärkihankkeiden edistämisessä on helppo kuvitella nykyistä tiiviimpää tekemistä. Myös