Nyt on aika herätä! - Upplands Väsbyn

Nyt on aika herätä!

Julkaistu:

Nyt on aika herätä! - Upplands Väsbyn

Viime viikolla Ruotsissa tehtiin historiaa: Upplands Väsbyn kunta julkaisi tontinluovutuskilpailunsa voittajat, jotka saavat rakentaa keskeisille tonteille uusia kerrostaloja.

Mikä tässä on ihmeellistä? Kunnillahan on Suomessakin kaavoitusmonopoli ja meilläkin rakennetaan jatkuvasti uusia kerrostaloja keskeisille tonteille.

Uutta on se, että Ruotsissa kunta laati tontinluovutuskilpailun ehdot sen perusteella, millaista uutta rakentamista kuntalaiset preferoivat. Ja sen perusteella ehtona on, että uusien rakennusten on jatkettava huomaavaisesti rakennusperinteitä, mutta funktionalismin jälkeisten rakennustyylien kopiointi ei täytä kilpailun ehtoja.

Teimme Kaarinassa pari vuotta sitten Rauhalinnan kartanon alueelle tontinluovutuskilpailun, jonka ehdoissa toivoimme kulttuurihistorialliselle alueelle sopivia rakennusperinteitä huomaavaisesti jatkavia ehdotuksia. Tämän taustalla oli tietoisuus siitä, mitä Ruotsissa jo silloin suunniteltiin, ja laaja poliittinen hyväksyntä.

Mutta olimme tuolloin aikaamme edellä, ja suomalaisia rakennuttajia tai arkkitehtejä ei siihen tilanteeseen vielä löytynyt.

Olisiko aika nyt kypsä? Mikä Suomen kunnista onnistuu ensimmäisenä?

MARJO UOTILA
perustaja, Facebookin Arkkitehtuurikapina-ryhmä
Kaarinan kaupunkikehityslautakunnan jäsen (kok.)

Kaarina

25.9.2022

Kaarina vastaa päiväkotipulaan perinteisesti, missä on Ketterä Kaarina?

Piispanlähteen ja Valkeavuoren koulurakennushankkeet tuovat lisää varhaiskasvatus- ja esiopetuspaikkoja, mutta nämä eivät yksin tule tarpeeseen riittämään. Sivistyslautakunta käsitteli syyskuun kokouksessa

19.9.2022

MINUUNKIN SATTUI -valokuvanäyttely ja keskustelutilaisuus

Kaarina-talolla, Kaarina-salissa: tiistaina 4.10. klo 14-19 keskiviikkona 5.10. klo 8-14 lauantaina 8.10. klo 10-15 Näyttelyn avaa tiistaina 4.10. klo 17.30

4.9.2022

Led-valaistus Kaarinaan

Valtuustoaloite Kaarinan kaupunginvaltuuston kokouksessa 5.9.22 Kaarinassa on hiljalleen korvattu perinteisiä katuvalaisimia led-valoilla jo vuosien ajan. Merkittävä määrä katuvalaisimia ja esim.