Nyt on aika herätä! - Upplands Väsbyn

Nyt on aika herätä!

Julkaistu:

Nyt on aika herätä! - Upplands Väsbyn

Viime viikolla Ruotsissa tehtiin historiaa: Upplands Väsbyn kunta julkaisi tontinluovutuskilpailunsa voittajat, jotka saavat rakentaa keskeisille tonteille uusia kerrostaloja.

Mikä tässä on ihmeellistä? Kunnillahan on Suomessakin kaavoitusmonopoli ja meilläkin rakennetaan jatkuvasti uusia kerrostaloja keskeisille tonteille.

Uutta on se, että Ruotsissa kunta laati tontinluovutuskilpailun ehdot sen perusteella, millaista uutta rakentamista kuntalaiset preferoivat. Ja sen perusteella ehtona on, että uusien rakennusten on jatkettava huomaavaisesti rakennusperinteitä, mutta funktionalismin jälkeisten rakennustyylien kopiointi ei täytä kilpailun ehtoja.

Teimme Kaarinassa pari vuotta sitten Rauhalinnan kartanon alueelle tontinluovutuskilpailun, jonka ehdoissa toivoimme kulttuurihistorialliselle alueelle sopivia rakennusperinteitä huomaavaisesti jatkavia ehdotuksia. Tämän taustalla oli tietoisuus siitä, mitä Ruotsissa jo silloin suunniteltiin, ja laaja poliittinen hyväksyntä.

Mutta olimme tuolloin aikaamme edellä, ja suomalaisia rakennuttajia tai arkkitehtejä ei siihen tilanteeseen vielä löytynyt.

Olisiko aika nyt kypsä? Mikä Suomen kunnista onnistuu ensimmäisenä?

MARJO UOTILA
perustaja, Facebookin Arkkitehtuurikapina-ryhmä
Kaarinan kaupunkikehityslautakunnan jäsen (kok.)

Kaarina

22.6.2021

Kaupunginvaltuustoon valitut 2021

Kesäkuun kuntavaaleissa kokoomus sai yhteensä 17 valtuustopaikkaa, mikä on kaksi enemmän kuin aikaisemmalla kaudella. Puolue on näin Kaarinan suurin valtuustoryhmä.

22.6.2021

Ravattulan Ristimäen vahvempi kytkeminen osaksi Kaarinan brändiä

Ravattulan Ristimäen arkeologiset kaivaukset ovat muuttaneet koko vallitsevan historiakäsityksen kristinuskon saapumisesta Suomeen. Elokuussa 2013 löydetyn, Suomen vanhimman tunnetun kirkon jäännökset

4.6.2021

Kaarinasta puuttuu lasten palveluseteli

Kaarinaan muuttaa yhä useampi lapsiperhe. Kaupungin suhteellinen kasvuvauhti on maakunnan ja koko maan kärkeä. Vetovoima on hyvä asia, mutta se tuo myös haastetta.

Malla Rannikko-Laine