Valtuustoaloite: Kaarinan peruskoulut mukaan Siisti Biitsi -kummikouluohjelmaan

Julkaistu:

Kaarinalla on monia vahvuuksia. Yksi tärkeimmistä on erinomainen sijainti meren ja vesistöjen läheisyydessä. Saaristomeri ja Littoistenjärvi  tarjoavat ainutlaatuisia virkistäytymismahdollisuuksia. Rantoja voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmänkin asukkaiden hyvinvointiin, kunhan se tehdään vastuullisesti.

Saaristomeri on Itämeren huonovointisimpia alueita. Meren rehevöityminen näkyy kesä kesältä pahenevana sinileväongelmana. Rehevöitymisen lisäksi arkinen ja näkyvä ongelma on rantojen roskaantuminen. Suurin osa roskasta on muovia, joka ei häviä merestä tai järvestä koskaan. Riittävä roskisten määrä ja tiheä huoltoväli suosittuina kesäkuukausina on välttämätön lähtökohta.

Omalla toiminnalla jokainen voi vaikuttaa ja näyttää myös esimerkkiä. Roskaamisongelma on konkreettinen ja vaikutukset näkee lapsikin. Kasvatuksessa on tärkeää havainnollistaa, miten pienillä teoilla vesistöjä voi suojella. Kaarinassa on aiemmin järjestetty esimerkiksi Intohimona Itämeri -projekteja nuorkauppakamarin ja koulujen yhteistyöllä. Lapsen ymmärrystä ja vaikuttamismahdollisuuksia lähiympäristön tilaan kannattaa jatkossakin tukea.

Pidä Saaristo Siistinä ry:n Siisti Biitsi -kummikouluohjelmassa peruskoululaiset oppilaat  tutustuvat roskaantumisongelmaan sekä teorian että käytännön kautta. Kummikouluohjelmaan kuuluvat ryhmät käyvät vuoden aikana kahdesti siivoamassa valitsemaansa rantaa. Löydetyt roskat raportoidaan Pidä Saaristo Siistinä ry:lle, joka hyödyntää tietoja edelleen. Kouluryhmät saavat toiminnan tueksi perehdytystä, tietoa ja tehtäviä.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Kaarinan peruskoulut hakevat mukaan Pidä Saaristo Siistinä -kummikouluohjelmaan. Ohjelman kautta peruskoululaisille annetaan mahdollisuus sitoutua oman lähiympäristön vaalimiseen ja kestävään elämäntapaan.

Malla Rannikko-Laine

25.9.2022

Kaarina vastaa päiväkotipulaan perinteisesti, missä on Ketterä Kaarina?

Piispanlähteen ja Valkeavuoren koulurakennushankkeet tuovat lisää varhaiskasvatus- ja esiopetuspaikkoja, mutta nämä eivät yksin tule tarpeeseen riittämään. Sivistyslautakunta käsitteli syyskuun kokouksessa

19.9.2022

MINUUNKIN SATTUI -valokuvanäyttely ja keskustelutilaisuus

Kaarina-talolla, Kaarina-salissa: tiistaina 4.10. klo 14-19 keskiviikkona 5.10. klo 8-14 lauantaina 8.10. klo 10-15 Näyttelyn avaa tiistaina 4.10. klo 17.30

4.9.2022

Led-valaistus Kaarinaan

Valtuustoaloite Kaarinan kaupunginvaltuuston kokouksessa 5.9.22 Kaarinassa on hiljalleen korvattu perinteisiä katuvalaisimia led-valoilla jo vuosien ajan. Merkittävä määrä katuvalaisimia ja esim.