Valtuustoaloite: Kaarinan peruskoulut mukaan Siisti Biitsi -kummikouluohjelmaan

Julkaistu:

Kaarinalla on monia vahvuuksia. Yksi tärkeimmistä on erinomainen sijainti meren ja vesistöjen läheisyydessä. Saaristomeri ja Littoistenjärvi  tarjoavat ainutlaatuisia virkistäytymismahdollisuuksia. Rantoja voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmänkin asukkaiden hyvinvointiin, kunhan se tehdään vastuullisesti.

Saaristomeri on Itämeren huonovointisimpia alueita. Meren rehevöityminen näkyy kesä kesältä pahenevana sinileväongelmana. Rehevöitymisen lisäksi arkinen ja näkyvä ongelma on rantojen roskaantuminen. Suurin osa roskasta on muovia, joka ei häviä merestä tai järvestä koskaan. Riittävä roskisten määrä ja tiheä huoltoväli suosittuina kesäkuukausina on välttämätön lähtökohta.

Omalla toiminnalla jokainen voi vaikuttaa ja näyttää myös esimerkkiä. Roskaamisongelma on konkreettinen ja vaikutukset näkee lapsikin. Kasvatuksessa on tärkeää havainnollistaa, miten pienillä teoilla vesistöjä voi suojella. Kaarinassa on aiemmin järjestetty esimerkiksi Intohimona Itämeri -projekteja nuorkauppakamarin ja koulujen yhteistyöllä. Lapsen ymmärrystä ja vaikuttamismahdollisuuksia lähiympäristön tilaan kannattaa jatkossakin tukea.

Pidä Saaristo Siistinä ry:n Siisti Biitsi -kummikouluohjelmassa peruskoululaiset oppilaat  tutustuvat roskaantumisongelmaan sekä teorian että käytännön kautta. Kummikouluohjelmaan kuuluvat ryhmät käyvät vuoden aikana kahdesti siivoamassa valitsemaansa rantaa. Löydetyt roskat raportoidaan Pidä Saaristo Siistinä ry:lle, joka hyödyntää tietoja edelleen. Kouluryhmät saavat toiminnan tueksi perehdytystä, tietoa ja tehtäviä.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Kaarinan peruskoulut hakevat mukaan Pidä Saaristo Siistinä -kummikouluohjelmaan. Ohjelman kautta peruskoululaisille annetaan mahdollisuus sitoutua oman lähiympäristön vaalimiseen ja kestävään elämäntapaan.

Malla Rannikko-Laine

22.10.2021

Aamupäiväkerhojen tarve selvitettävä

Kaarinan kaupungin tavoitteena on olla asiakaslähtöinen, palvelutarpeeseen vastaava sekä lapset huomioiva kaupunki. Kaupungin kasvaessa Kaarinan tulee enenevissä määrin huomioida lapsiperheiden

22.10.2021

Littoisista toivotaan suoraa linjaa Varissuolle

Aloite Kaarinan kaupunginvaltuustossa 13.9.2021 Kaarinan sisäisten joukkoliikennelinjojen K1-K6 liikennöinti on kilpailutettu uudelleen kesästä 2022 alkaen.  Vaikka kuntarajat ylittävässä liikenteessä asukkaat

22.6.2021

Kaupunginvaltuustoon valitut 2021

Kesäkuun kuntavaaleissa kokoomus sai yhteensä 17 valtuustopaikkaa, mikä on kaksi enemmän kuin aikaisemmalla kaudella. Puolue on näin Kaarinan suurin valtuustoryhmä.