Kokoomus edistää kunnallista ja yksityistä päivähoitoa

Julkaistu:

Kaarina on kasvava kaupunki. Erityisesti lapsiperheitä muuttaa meille paljon. Hoitopaikkajono on viime vuosina kasvanut kohtuuttomaksi. Kokoomuksen mielestä varhaiskasvatuspaikkoja tulee tarjota joustavasti, ja ideologian sijaan palveluvalikoimassa tulisi painaa käytännön tarpeet. Tärkeintä on perheiden arjen sujuvuus. Siksi Kokoomus on pitänyt esillä myös varhaiskasvatuksen palveluseteliä perheiden valinnanvapauden lisäämiseksi.

Valkeavuoreen on tulossa iso kunnallinen päiväkoti. Hovirinnan koulun yhteyteen tuleva väistötila muutetaan kunnalliseksi päiväkodiksi heti kun koulu ei sitä enää tarvitse. Piispanlähteen lastentaloa laajennetaan ja remontoidaan. Piikkiön keskustan tulevaisuutta tarkastellaan Tienniityn päiväkodin osalta.

Kokoomus on ajanut näitä kunnallisia hankkeita eteenpäin vuosien ajan. Kunnallinen päätöksenteko on demokraattinen prosessi, joka kestää oman aikansa. Kokoomus on osa prosessia, muttei voi yksin määrätä aikataulua ja etenemisjärjestystä.

Mitä olisi Kaarinan varhaiskasvatukselle tapahtunut, ellei yksityinen sektori olisi tullut apuun? Yrittäjä näkee tarpeen, keskustelee kaupungin kanssa, tekee suunnitelmat ja uusi päiväkoti on valmis kymmenessä kuukaudessa. Yritys palkkaa työntekijät, työntekijät maksavat veronsa kaupungille ja näin tekee myös paikallinen yrittäjä.Niinpä kaupunki ratkaisee lakisääteisen velvoitteensa yksityisten toimijoiden avustuksella. Toiminnan laadusta pidetään huoli valvonnalla.

Yksityinen palvelu on kaupungille joustava tapa vastata ketterästi hoitopaikkojen räjähtävään kysyntään, ja se on myös kaupungin omaa palvelua edullisempaa. Kokoomuksessa eivät varhaiskasvatuksessa ideologiat paina. Päinvastoin. Tärkeintä on kaarinalaisten lasten laadukas ja saatavilla oleva varhaiskasvatus.

Malla Rannikko-Laine
Kalervo Korvensyrjä
Niko Ylä-Poikelus
Kaarinan sivistysltk:n jäsenet

4.6.2021

Kaarinasta puuttuu lasten palveluseteli

Kaarinaan muuttaa yhä useampi lapsiperhe. Kaupungin suhteellinen kasvuvauhti on maakunnan ja koko maan kärkeä. Vetovoima on hyvä asia, mutta se tuo myös haastetta.

Malla Rannikko-Laine

17.5.2021

Onko rahallisen palkitsemisen aika?

Kiitos te opettajat, hoitajat ja muut työntekijät, jotka olette venyneet Covid-epidemian aikana. Olette tehneet arvokasta työtä.

Nina Hamburg
Kaarinan henkilöstölautakunnan puheenjohtaja

4.5.2021

Nyt on aika herätä!

Viime viikolla Ruotsissa tehtiin historiaa: Upplands Väsbyn kunta julkaisi tontinluovutuskilpailunsa voittajat, jotka saavat rakentaa keskeisille tonteille uusia kerrostaloja.

Marjo Uotila
Kaarina