Oppivelvollisuus pitenee – kääntyykö uudistus itseään vastaan?

Julkaistu:

Oppivelvollisuus laajenee toiselle asteelle siirtyviin nuoriin tänä vuonna. Uudistuksen tavoite on totta kai hyvä! Jokaisen peruskoulun päättävän soisi hakeutuvan toisen asteen jatko-opintoihin. Keino on kuitenkin väärä. Se vaarantaa perusopetuksen laadun ja resurssin riittävyyden varhaiseen tukeen, koska kunnat ovat joutumassa uudistuksen maksajiksi.

Maan hallitus on luvannut korvata uudistuksen aiheuttamat kustannukset kunnille täysimääräisesti. Tämänhetkisen tiedon mukaan näin ei ole tapahtumassa. Kaarina on koulutuksen järjestäjä lukiokoulutuksessa, minkä lisäksi kaupunki järjestää yhdessä naapurikuntien kanssa ammatillista opetusta Liviassa.

Sivistyslautakunnalle uudistuksen kustannuksia on arvioitu lukion osalta. Muun muassa oppikirjoista, laitteista ja tarvikkeista syntyviä lisäkuluja on Kaarinan kaupungin laskelmien mukaan tulevana syksynä 1400 euroa per oppilas. Valtionosuuksien lisäystä on luvattu 205 euroa/oppilas. Kunnat saavat uuden tehtävän hoitamiseen siten noin 15 % rahoituksen valtiolta.

Jos tätä rahoitusvajetta ei tukita, on uudistuksen hyvät aikeet syrjäytymisen ehkäisystä päinvastoin pahentamassa heikoimmassa asemassa olevien nuorten tilannetta entisestään. Yhdenkään oppilaan etu ei ole koulujen perustyöstä ja tuesta nipistäminen.

Kaarina on tähänkin asti ollut lukion valtionosuuksissa enemmän maksajan kuin saajan asemassa. On selvää, ettei kasvukipuilevalla kaupungilla ole sivistysmäärärahoissa yhtään löysää. Päinvastoin koulutus vaatii lapsimäärän kasvaessa kaikki käytössä olevat resurssit. Toivomme, että maan hallitus ottaa vakavasti kuntien tilanteen ja antaa lupaamansa rahoituksen uudistuksen toteuttamiseen.

Malla Rannikko-Laine
Kalervo Korvensyrjä

Kirjoittajat ovat Kaarinan sivistyslautakunnan jäseniä

12.4.2021

Kokoomus edistää kunnallista ja yksityistä päivähoitoa

Kaarina on kasvava kaupunki. Erityisesti lapsiperheitä muuttaa meille paljon. Hoitopaikkajono on viime vuosina kasvanut kohtuuttomaksi. Kokoomuksen mielestä varhaiskasvatuspaikkoja tulee tarjota

2.3.2021

Suora bussiyhteys Littoisista Varissuolle

Kaarinan sisäisen joukkoliikenteen eli bussilinjojen K1-K6 sopimuskausi on päättymässä. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kilpailuttamassa liikennettä uudelleen.

Malla Rannikko-Laine

19.2.2021

Taide tulee käyttöön!

Viime viikon vapaa-ajan lautakunnassa saimme esimakua tulevasta Hovirinnan koulun taide-elämyksestä. Taidetyöryhmä on jo vuonna 2019 valinnut taiteilijat Ritva Kovalaisen ja Erika Kallasmaan toteuttamaan kouluun tulevaa taidetta prosenttitaideperiaatteen hengessä.

Päivi Lehtovaara