Oppivelvollisuus pitenee – kääntyykö uudistus itseään vastaan?

Julkaistu:

Oppivelvollisuus laajenee toiselle asteelle siirtyviin nuoriin tänä vuonna. Uudistuksen tavoite on totta kai hyvä! Jokaisen peruskoulun päättävän soisi hakeutuvan toisen asteen jatko-opintoihin. Keino on kuitenkin väärä. Se vaarantaa perusopetuksen laadun ja resurssin riittävyyden varhaiseen tukeen, koska kunnat ovat joutumassa uudistuksen maksajiksi.

Maan hallitus on luvannut korvata uudistuksen aiheuttamat kustannukset kunnille täysimääräisesti. Tämänhetkisen tiedon mukaan näin ei ole tapahtumassa. Kaarina on koulutuksen järjestäjä lukiokoulutuksessa, minkä lisäksi kaupunki järjestää yhdessä naapurikuntien kanssa ammatillista opetusta Liviassa.

Sivistyslautakunnalle uudistuksen kustannuksia on arvioitu lukion osalta. Muun muassa oppikirjoista, laitteista ja tarvikkeista syntyviä lisäkuluja on Kaarinan kaupungin laskelmien mukaan tulevana syksynä 1400 euroa per oppilas. Valtionosuuksien lisäystä on luvattu 205 euroa/oppilas. Kunnat saavat uuden tehtävän hoitamiseen siten noin 15 % rahoituksen valtiolta.

Jos tätä rahoitusvajetta ei tukita, on uudistuksen hyvät aikeet syrjäytymisen ehkäisystä päinvastoin pahentamassa heikoimmassa asemassa olevien nuorten tilannetta entisestään. Yhdenkään oppilaan etu ei ole koulujen perustyöstä ja tuesta nipistäminen.

Kaarina on tähänkin asti ollut lukion valtionosuuksissa enemmän maksajan kuin saajan asemassa. On selvää, ettei kasvukipuilevalla kaupungilla ole sivistysmäärärahoissa yhtään löysää. Päinvastoin koulutus vaatii lapsimäärän kasvaessa kaikki käytössä olevat resurssit. Toivomme, että maan hallitus ottaa vakavasti kuntien tilanteen ja antaa lupaamansa rahoituksen uudistuksen toteuttamiseen.

Malla Rannikko-Laine
Kalervo Korvensyrjä

Kirjoittajat ovat Kaarinan sivistyslautakunnan jäseniä

22.10.2021

Aamupäiväkerhojen tarve selvitettävä

Kaarinan kaupungin tavoitteena on olla asiakaslähtöinen, palvelutarpeeseen vastaava sekä lapset huomioiva kaupunki. Kaupungin kasvaessa Kaarinan tulee enenevissä määrin huomioida lapsiperheiden

22.10.2021

Littoisista toivotaan suoraa linjaa Varissuolle

Aloite Kaarinan kaupunginvaltuustossa 13.9.2021 Kaarinan sisäisten joukkoliikennelinjojen K1-K6 liikennöinti on kilpailutettu uudelleen kesästä 2022 alkaen.  Vaikka kuntarajat ylittävässä liikenteessä asukkaat

22.6.2021

Kaupunginvaltuustoon valitut 2021

Kesäkuun kuntavaaleissa kokoomus sai yhteensä 17 valtuustopaikkaa, mikä on kaksi enemmän kuin aikaisemmalla kaudella. Puolue on näin Kaarinan suurin valtuustoryhmä.