Suora bussiyhteys Littoisista Varissuolle

Julkaistu:

Kaarinan sisäisen joukkoliikenteen eli bussilinjojen K1-K6 sopimuskausi on päättymässä. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kilpailuttamassa liikennettä uudelleen.

Uuden kauden lähestyessä on hyvä tarkastella liikenteen toimivuutta. Vaikka kuntarajat ylittävässä liikenteessä asukkaat ovat löytäneet Fölin hyvin, on erityisesti sisäisessä liikenteessä kehittämistä. Bussilinjat eivät nykyisellään palvele kattavasti asukkaiden tarpeita.

Vuonna 2018 Littoisten asukkaat jättivät adressin bussiyhteyksien kehittämisestä runkolinjastouudistuksessa. Kannanotossa toivottiin Littoisista suoraa yhteyttä Varissuolle. Runkolinjaston käyttöönotto on sittemmin viivästynyt vuodelle 2025. Yhteysmahdollisuus tulee selvittää runkolinjastouudistuksessa. Jo sitä ennen K-linjojen reittejä ja aikataulua tulee kehittää kustannustehokkaammiksi ja kysyntää paremmin vastaaviksi.

Esitin Föli-lautakunnassa selvityksen tekemistä K1-linjan poikkeamisesta Varissuolle. Tämän kaltainen koukkaus on ajallisesti lyhyt, eikä aiheuttaisi suurta mutkaa K1-reitille. Se kuitenkin lisäisi merkittävästi linjan houkuttelevuutta esimerkiksi työssäkäyvien ja Turussa asioivien keskuudessa. Varissuolta on hyvät yhteydet edelleen Kupittaalle ja Turun keskustaan.

Koukkaus voidaan toteuttaa kustannusneutraalisti huomioimalla se aikataulusuunnittelussa ja osana K-linjojen kokonaisuutta.

Malla Rannikko-Laine

Lue aloite:

22.6.2021

Kaupunginvaltuustoon valitut 2021

Kesäkuun kuntavaaleissa kokoomus sai yhteensä 17 valtuustopaikkaa, mikä on kaksi enemmän kuin aikaisemmalla kaudella. Puolue on näin Kaarinan suurin valtuustoryhmä.

22.6.2021

Ravattulan Ristimäen vahvempi kytkeminen osaksi Kaarinan brändiä

Ravattulan Ristimäen arkeologiset kaivaukset ovat muuttaneet koko vallitsevan historiakäsityksen kristinuskon saapumisesta Suomeen. Elokuussa 2013 löydetyn, Suomen vanhimman tunnetun kirkon jäännökset

4.6.2021

Kaarinasta puuttuu lasten palveluseteli

Kaarinaan muuttaa yhä useampi lapsiperhe. Kaupungin suhteellinen kasvuvauhti on maakunnan ja koko maan kärkeä. Vetovoima on hyvä asia, mutta se tuo myös haastetta.

Malla Rannikko-Laine