Suora bussiyhteys Littoisista Varissuolle

Julkaistu:

Kaarinan sisäisen joukkoliikenteen eli bussilinjojen K1-K6 sopimuskausi on päättymässä. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta on kilpailuttamassa liikennettä uudelleen.

Uuden kauden lähestyessä on hyvä tarkastella liikenteen toimivuutta. Vaikka kuntarajat ylittävässä liikenteessä asukkaat ovat löytäneet Fölin hyvin, on erityisesti sisäisessä liikenteessä kehittämistä. Bussilinjat eivät nykyisellään palvele kattavasti asukkaiden tarpeita.

Vuonna 2018 Littoisten asukkaat jättivät adressin bussiyhteyksien kehittämisestä runkolinjastouudistuksessa. Kannanotossa toivottiin Littoisista suoraa yhteyttä Varissuolle. Runkolinjaston käyttöönotto on sittemmin viivästynyt vuodelle 2025. Yhteysmahdollisuus tulee selvittää runkolinjastouudistuksessa. Jo sitä ennen K-linjojen reittejä ja aikataulua tulee kehittää kustannustehokkaammiksi ja kysyntää paremmin vastaaviksi.

Esitin Föli-lautakunnassa selvityksen tekemistä K1-linjan poikkeamisesta Varissuolle. Tämän kaltainen koukkaus on ajallisesti lyhyt, eikä aiheuttaisi suurta mutkaa K1-reitille. Se kuitenkin lisäisi merkittävästi linjan houkuttelevuutta esimerkiksi työssäkäyvien ja Turussa asioivien keskuudessa. Varissuolta on hyvät yhteydet edelleen Kupittaalle ja Turun keskustaan.

Koukkaus voidaan toteuttaa kustannusneutraalisti huomioimalla se aikataulusuunnittelussa ja osana K-linjojen kokonaisuutta.

Malla Rannikko-Laine

Lue aloite:

22.10.2021

Aamupäiväkerhojen tarve selvitettävä

Kaarinan kaupungin tavoitteena on olla asiakaslähtöinen, palvelutarpeeseen vastaava sekä lapset huomioiva kaupunki. Kaupungin kasvaessa Kaarinan tulee enenevissä määrin huomioida lapsiperheiden

22.10.2021

Littoisista toivotaan suoraa linjaa Varissuolle

Aloite Kaarinan kaupunginvaltuustossa 13.9.2021 Kaarinan sisäisten joukkoliikennelinjojen K1-K6 liikennöinti on kilpailutettu uudelleen kesästä 2022 alkaen.  Vaikka kuntarajat ylittävässä liikenteessä asukkaat

22.6.2021

Kaupunginvaltuustoon valitut 2021

Kesäkuun kuntavaaleissa kokoomus sai yhteensä 17 valtuustopaikkaa, mikä on kaksi enemmän kuin aikaisemmalla kaudella. Puolue on näin Kaarinan suurin valtuustoryhmä.