Blogi - Taide tulee käyttöön

Taide tulee käyttöön!

Julkaistu:

Ylläolevassa artikkelikuvassa on ote lautakunnan pöytäkirjasta 3.2.2021, Ritva Kovalaisen luonnos

Viime viikon vapaa-ajan lautakunnassa saimme esimakua tulevasta Hovirinnan koulun taide-elämyksestä. Taidetyöryhmä on jo vuonna 2019 valinnut taiteilijat Ritva Kovalaisen ja Erika Kallasmaan toteuttamaan kouluun tulevaa taidetta prosenttitaideperiaatteen hengessä. Työryhmä antoi tuolloin evästyksen, että taidetta saa sekä koskea että käyttää ja koululaiset tulee ottaa mukaan projektiin. Taiteen tuli tukea myös lukemisen, kielen ja kulttuurin edistämistä. Teemoina mukana olivat luonto ja metsä.

Oli todella sykähdyttävää kuulla taiteilijoiden luonnosvaiheen esitykset, taustat ja tarinat teoksilleen. Sisätilojen käytäville on tulossa Kovalaisen upeat metsäteemaiset, yli 20 metriä pitkät, digipainetut lasiseinät näkösuojiksi. Ruokasaliin on hahmoteltuina useita hienoja luontoteemaisia teoksia painettuina eri materiaaleille: tapetille, vanerille tai alumiinikomposiittilevyille.

Lisäksi teoksiin yhdistetään oppilaille järjestettyjen työpajojen antia. Koulun ruokailutarjoittimet painetaan seinäkuvista valituilla yksityiskohdilla – taide on todella käytössä. Kallasmaan taide puolestaan tulee koulun pihalle ja innostaa lapsia liikkumaan. Luonnosten pohjalta pihataide tuntuu kestävän reippaampaankin käsittelyä: isoja kiviä ja pronssivalua.

Tästä tulee kyllä hieno kokonaisuus, jota Kaarinan kelpaa esitellä muillekin!

Päivi Lehtovaara
Kaarinan vapaa-ajan lautakunnan puheenjohtaja
Piikkiön kokoomus ry:n puheenjohtaja

22.10.2021

Aamupäiväkerhojen tarve selvitettävä

Kaarinan kaupungin tavoitteena on olla asiakaslähtöinen, palvelutarpeeseen vastaava sekä lapset huomioiva kaupunki. Kaupungin kasvaessa Kaarinan tulee enenevissä määrin huomioida lapsiperheiden

22.10.2021

Littoisista toivotaan suoraa linjaa Varissuolle

Aloite Kaarinan kaupunginvaltuustossa 13.9.2021 Kaarinan sisäisten joukkoliikennelinjojen K1-K6 liikennöinti on kilpailutettu uudelleen kesästä 2022 alkaen.  Vaikka kuntarajat ylittävässä liikenteessä asukkaat

22.6.2021

Kaupunginvaltuustoon valitut 2021

Kesäkuun kuntavaaleissa kokoomus sai yhteensä 17 valtuustopaikkaa, mikä on kaksi enemmän kuin aikaisemmalla kaudella. Puolue on näin Kaarinan suurin valtuustoryhmä.