Blogi - Taide tulee käyttöön

Taide tulee käyttöön!

Julkaistu:

Ylläolevassa artikkelikuvassa on ote lautakunnan pöytäkirjasta 3.2.2021, Ritva Kovalaisen luonnos

Viime viikon vapaa-ajan lautakunnassa saimme esimakua tulevasta Hovirinnan koulun taide-elämyksestä. Taidetyöryhmä on jo vuonna 2019 valinnut taiteilijat Ritva Kovalaisen ja Erika Kallasmaan toteuttamaan kouluun tulevaa taidetta prosenttitaideperiaatteen hengessä. Työryhmä antoi tuolloin evästyksen, että taidetta saa sekä koskea että käyttää ja koululaiset tulee ottaa mukaan projektiin. Taiteen tuli tukea myös lukemisen, kielen ja kulttuurin edistämistä. Teemoina mukana olivat luonto ja metsä.

Oli todella sykähdyttävää kuulla taiteilijoiden luonnosvaiheen esitykset, taustat ja tarinat teoksilleen. Sisätilojen käytäville on tulossa Kovalaisen upeat metsäteemaiset, yli 20 metriä pitkät, digipainetut lasiseinät näkösuojiksi. Ruokasaliin on hahmoteltuina useita hienoja luontoteemaisia teoksia painettuina eri materiaaleille: tapetille, vanerille tai alumiinikomposiittilevyille.

Lisäksi teoksiin yhdistetään oppilaille järjestettyjen työpajojen antia. Koulun ruokailutarjoittimet painetaan seinäkuvista valituilla yksityiskohdilla – taide on todella käytössä. Kallasmaan taide puolestaan tulee koulun pihalle ja innostaa lapsia liikkumaan. Luonnosten pohjalta pihataide tuntuu kestävän reippaampaankin käsittelyä: isoja kiviä ja pronssivalua.

Tästä tulee kyllä hieno kokonaisuus, jota Kaarinan kelpaa esitellä muillekin!

Päivi Lehtovaara
Kaarinan vapaa-ajan lautakunnan puheenjohtaja
Piikkiön kokoomus ry:n puheenjohtaja

25.9.2022

Kaarina vastaa päiväkotipulaan perinteisesti, missä on Ketterä Kaarina?

Piispanlähteen ja Valkeavuoren koulurakennushankkeet tuovat lisää varhaiskasvatus- ja esiopetuspaikkoja, mutta nämä eivät yksin tule tarpeeseen riittämään. Sivistyslautakunta käsitteli syyskuun kokouksessa

19.9.2022

MINUUNKIN SATTUI -valokuvanäyttely ja keskustelutilaisuus

Kaarina-talolla, Kaarina-salissa: tiistaina 4.10. klo 14-19 keskiviikkona 5.10. klo 8-14 lauantaina 8.10. klo 10-15 Näyttelyn avaa tiistaina 4.10. klo 17.30

4.9.2022

Led-valaistus Kaarinaan

Valtuustoaloite Kaarinan kaupunginvaltuuston kokouksessa 5.9.22 Kaarinassa on hiljalleen korvattu perinteisiä katuvalaisimia led-valoilla jo vuosien ajan. Merkittävä määrä katuvalaisimia ja esim.