Blogi - Taide tulee käyttöön

Taide tulee käyttöön!

Julkaistu:

Ylläolevassa artikkelikuvassa on ote lautakunnan pöytäkirjasta 3.2.2021, Ritva Kovalaisen luonnos

Viime viikon vapaa-ajan lautakunnassa saimme esimakua tulevasta Hovirinnan koulun taide-elämyksestä. Taidetyöryhmä on jo vuonna 2019 valinnut taiteilijat Ritva Kovalaisen ja Erika Kallasmaan toteuttamaan kouluun tulevaa taidetta prosenttitaideperiaatteen hengessä. Työryhmä antoi tuolloin evästyksen, että taidetta saa sekä koskea että käyttää ja koululaiset tulee ottaa mukaan projektiin. Taiteen tuli tukea myös lukemisen, kielen ja kulttuurin edistämistä. Teemoina mukana olivat luonto ja metsä.

Oli todella sykähdyttävää kuulla taiteilijoiden luonnosvaiheen esitykset, taustat ja tarinat teoksilleen. Sisätilojen käytäville on tulossa Kovalaisen upeat metsäteemaiset, yli 20 metriä pitkät, digipainetut lasiseinät näkösuojiksi. Ruokasaliin on hahmoteltuina useita hienoja luontoteemaisia teoksia painettuina eri materiaaleille: tapetille, vanerille tai alumiinikomposiittilevyille.

Lisäksi teoksiin yhdistetään oppilaille järjestettyjen työpajojen antia. Koulun ruokailutarjoittimet painetaan seinäkuvista valituilla yksityiskohdilla – taide on todella käytössä. Kallasmaan taide puolestaan tulee koulun pihalle ja innostaa lapsia liikkumaan. Luonnosten pohjalta pihataide tuntuu kestävän reippaampaankin käsittelyä: isoja kiviä ja pronssivalua.

Tästä tulee kyllä hieno kokonaisuus, jota Kaarinan kelpaa esitellä muillekin!

Päivi Lehtovaara
Kaarinan vapaa-ajan lautakunnan puheenjohtaja
Piikkiön kokoomus ry:n puheenjohtaja

22.6.2021

Kaupunginvaltuustoon valitut 2021

Kesäkuun kuntavaaleissa kokoomus sai yhteensä 17 valtuustopaikkaa, mikä on kaksi enemmän kuin aikaisemmalla kaudella. Puolue on näin Kaarinan suurin valtuustoryhmä.

22.6.2021

Ravattulan Ristimäen vahvempi kytkeminen osaksi Kaarinan brändiä

Ravattulan Ristimäen arkeologiset kaivaukset ovat muuttaneet koko vallitsevan historiakäsityksen kristinuskon saapumisesta Suomeen. Elokuussa 2013 löydetyn, Suomen vanhimman tunnetun kirkon jäännökset

4.6.2021

Kaarinasta puuttuu lasten palveluseteli

Kaarinaan muuttaa yhä useampi lapsiperhe. Kaupungin suhteellinen kasvuvauhti on maakunnan ja koko maan kärkeä. Vetovoima on hyvä asia, mutta se tuo myös haastetta.

Malla Rannikko-Laine